Ingenieursbureau Passe-Partout - 2015 06 22 - Hoogtemeting RET - meetbureau maatvoering bouw staal infra

Hoogtemeting RET traject Marconiplein- Schiedam door Passe-Partout

Voor Strukton Rail heeft Ingenieursburo Passe-Partout op het RET traject Marconiplein-Schiedam ca. 15000 opleggingen in hoogte gemeten.

Het metrospoor is op deze locatie geheel gesitueerd op een betondek.
Reden voor de meting was dat de alle uitvullingen welke tussen het betondek en de onderlegplaten vervangen dienden te worden. Met de spoormeting kan een alignment worden bepaald waaruit de “ideale lijn” met de minste slijtage wordt berekend. T.o.v. deze lijn worden de hoogtes van het betondek (gemeten door IPP)  geprojecteerd op dit alignment en worden de nieuwe uitvullingen berekend.

De opleggingen dienden aan weerszijde van de spoorstaaf op hoogte te worden ingemeten op bovenkant beton en om de 5 opleggingen dient ook BS (bovenkant spoorstaaf) op hoogte te worden ingemeten.

Strukton Rail heeft zelf het spoorverloop (X,Y,Z) van zowel hart spoor als het linker en rechter spoorstaaf alsmede de spoorwijdte en waterpasse ligging gemeten, Strukton Rail heeft dat met de Amberg GRP 1000 trolley uitgevoerd i.c.m. een Leica TS 30.

De waterpassing incl de spoormetingen dienden te worden gerealiseerd in 13 korte nachten van 1:00- 4:30.

Uitrusting van Passe-Partout

De twee meetploegen van IPP waren uitgerust met een DNA03 en een barcode baak (lichtgevend -Lumiscale).
Onder de baak heeft IPP een speciale punt aangebracht welke ook na de werkzaamheden bevestigt bleef om hoogte fouten uit te sluiten, met deze punt is het beton oplegvlak zeer goed idealiseeerbaar, wat met de originele rechthoekige voet een probleem op zou leveren.

Verslag stageperiode Gertjan

Voor mijn opleiding Middenkaderfunctionaris Infra heb ik 10 weken stage gelopen bij Passe-Partout. Tijdens mijn stageperiode heb ik heel veel geleerd over maatvoering.
Start van het project - meetwerkzaamheden

Vervolg meetwerkzaamheden spoorlijn tussen Zwolle en Kampen

De afgelopen periode is de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen compleet vernieuwd en voorzien van bovenleiding. Ingenieursbureau Passe-Partout is vanaf de start van het project betrokken bij het monitoren en maatvoering.

Werkzaamheden tijdens de storm op 13 september 2017

Onder alle omstandigheden gaat het werk door, en dat levert naast goed werk ook mooie plaatjes op! Werkzaamheden tijdens de storm op 13 september 2017.