Spoormetingen in Almere door Ingenieursbureau Passe-Partout

Ingenieursbureau Passe-Partout maatvoeren spoor Almere
Ingenieursbureau Passe-Partout maatvoeren spoor Almere
Ingenieursbureau Passe-Partout maatvoeren spoor Almere
Ingenieursbureau Passe-Partout maatvoeren spoor Almere
Ingenieursbureau Passe-Partout maatvoeren spoor Almere
Ingenieursbureau Passe-Partout maatvoeren spoor Almere

In Almere loopt het treinspoor door diverse woonwijken. Het treinverkeer over dit spoor wordt uitgebreid. Dit levert voor omwonenden meer geluidsoverlast op. Ook wordt het aantal wijken rondom het spoor uitgebreid. Om de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken worden er meer en hogere geluidsschermen aangebracht. Maar voordat deze aangebracht kunnen worden moet er veel gebeuren. De hulp van Ingenieursbureau Passe-Partout is ingeroepen om de 13 kilometer (!) geluidsscherm op de juiste plek en mooi vloeiend geplaatst te krijgen met een beheerst bouwproces.

Werkzaamheden aan de fundering

De geluidsschermen langs het spoor komen op buispalen te staan. De locaties van deze stalen buizen wordt door onze opdrachtgever aangeleverd. Onze taak is vervolgens om in het werk met piketten de locatie van de heipalen aan te geven. Tachymetrisch bepalen we daartoe heel nauwkeurig waar elke paal moet komen. Vervolgens controleren we onszelf of de piketten goed zijn uitgezet. Onze afdeling werkvoorbereiding controleert de meetdata van de collega’s in het veld en bekijkt of alle geslagen piketten op de juiste positie zijn uitgezet.

Na het intrillen van de stalen buizen waarin beton wordt gegoten controleren we of de buizen op de goede plaats staan.

Tenslotte worden op de betonnen palen stalen kolommen bevestigd waarin de geluidsschermen komen. Ook de plaats van deze stalen kolommen is heel belangrijk en daarom controleren we of de ankers voor de kolommen op de juiste plaats staan.

Invloed op het spoor

Al dat intrillen kan natuurlijk invloed hebben op het spoor. De afstand tussen de palen van de geluidsschermen en de spoorrails is gering. Om snel te weten of het intrillen invloed heeft op het spoor controleren we daarom regelmatig of het spoor niet verzakt, verschuift, gaat kantelen etc. Al deze bewegingen zouden namelijk gevaar voor de treinen en passagiers kunnen opleveren.

Om het spoor te kunnen controleren hebben we voor aanvang van het heien stickers op de spoorrails aangebracht. Deze stickers zijn bevestigd op driehoekjes zodat we goed van beide kanten kunnen meten. Om het treinverkeer niet te belasten is dit in de nachten uitgevoerd. Hiertoe hebben we eerst het spoor schoongemaakt (voor een goede hechting), vervolgens de stickers geplakt en daarna de stickers op de juiste hoogte gezet met een door ons zelf ontwikkelde mal.

Kunstwerken

Het spoor loopt dwars door de stad dus komt het veel kruisende wegen en waters tegen. Voor al deze kruisingen zijn viaducten gemaakt zodat het verkeer ongehinderd onder het spoor door kan. Bij deze kunstwerken komen ook weer speciale onderdelen aan bod.

Op de kunstwerken worden ankers aangebracht voor de geluidsschermen. Daar waar palen komen bij de kunstwerken worden keerwanden aangebracht om de grond tegen te houden. Ook deze keerwanden worden door Ingenieursbureau Passe-Partout uitgezet en ingemeten.

Stations

In het traject van het spoor bevinden zich 6 stations. Deze stations (de hellingbanen) hebben we ingemeten om hier goed te kunnen bepalen waar de geluidsschermen kunnen komen.

Regelmatig overleg

Er zijn diverse bedrijven regelmatig aan het werk langs het spoor. Om dit allemaal in goede banen te leiden en om een goede afstemming met de opdrachtgever te hebben en houden wordt regelmatig overleg gevoerd tussen de opdrachtgever en de projectleider van Ingenieursbureau Passe-Partout. Om goed overzicht te houden op het totale proces werken we vervolgens met een duidelijke bestandsstructuur, goede planning en duidelijke communicatie.

Conclusie

Geluidsschermen Almere is een uitdagend en interessant project waar Ingenieursbureau Passe-Partout volop mee bezig is. De jarenlange expertise van Ingenieursbureau Passe-Partout op het gebied van maatvoering en monitoring komt hier goed van pas om de werkzaamheden goed en efficiënt uit te kunnen voeren en de opdrachtgever goed en snel te kunnen informeren.

Wat kunnen we voor u betekenen?

Naast de infra zijn we ook werkzaam in de bouw en staal, voor grote maar ook kleinere projecten. Met onze diversiteit aan personeel, kennis en materieel kunnen we u op veel gebieden ondersteunen. Wilt u weten wat we voor u kunnen doen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Heeft u vragen of opmerkingen over dit project?

We horen graag uw mening over dit project! Als u wilt kunt u contact met ons opnemen.

Verslag stageperiode Gertjan

Voor mijn opleiding Middenkaderfunctionaris Infra heb ik 10 weken stage gelopen bij Passe-Partout. Tijdens mijn stageperiode heb ik heel veel geleerd over maatvoering.
Start van het project - meetwerkzaamheden

Vervolg meetwerkzaamheden spoorlijn tussen Zwolle en Kampen

De afgelopen periode is de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen compleet vernieuwd en voorzien van bovenleiding. Ingenieursbureau Passe-Partout is vanaf de start van het project betrokken bij het monitoren en maatvoering.

Werkzaamheden tijdens de storm op 13 september 2017

Onder alle omstandigheden gaat het werk door, en dat levert naast goed werk ook mooie plaatjes op! Werkzaamheden tijdens de storm op 13 september 2017.